PAKAIAN TRADISIONAL SILAT KUNTA

PAKAIAN TRADISIONAL SILAT KUNTA
Tutup kepala dinamakan 'blangkon' sampin 'dinamakan 'liron'

Ahad, 16 Ogos 2009

JURUS DUA - KUNTA

Selamat bertemu kembali dalam membicarakan seni silat kunta. Kali ini kita akan melangkah kejurus dua.

Latihan jurus menumpukan kepada langkahan, tumbukan, tendangan, tedasan dan pusingan yang terangkum di dalamnya tangkisan, tumbukan, tendangan dan tedasan.

Jurus dua

Bermula dengan buka sembah - melangkah ke hadapan dengan lecutan tumbukan kanan dan diikuti tendangan kaki kiri dan tamatkan dengan tedasan tangan kiri. Kemudian diteruskan dengan tendangan kaki kanan dan ditamatkan dengan tedasan tangan kanan dan seterusnya berulang-ulang sehingga berhenti dengan kaki kanan di hadapan lalu pusing ke belakang tanpa menggerakkan kaki hanya bertukar kekuda dan pusingan badan.

Pusingan badan bersama bertukanya kekuda menghadap belakang mesti diiringi tangkisan tangan kiri dan disusuli tumbukan kanan dan diikuti tumbukan kiri dan diakhiri tendangan kaki kanan dan terus bertapak ke hadapan dengan diikuti satu tedasan tangan kanan.

Latihan jurus dua diteruskan dengan tendangan kaki kiri diikuti tedasan tangan kiri, tendangan kaki kanan diikuti tedasan tangan kanan dan seterusnya mengikut ketahanan pelatih dan ruang latihan. Berhenti dengan kaki kanan di hadapan dan buat pusingan badan dengan gerakan kekuda tanpa mengalihkan kaki seperti dalam pergerakan pertama yang telah dijelaskan di atas.

Selamat berlatih jurus dua seni silat kunta.

Sehingga bertemu lagi. Selamat menyambut kedatang Ramadhan. Selamat berpuasa.

1 ulasan:

  1. Salam,
    Salam Ramadhan juga dari saya sekeluarga.Bagus benar ayah..ada ruang untuk saya study jurus kunta.Hehehe..tapi tak sama..teringat kisah silam..
    Ayah..Sathes tu juga pengikut blog ni ke?Hi Sathes,ingat saya tak?

    BalasPadam