PAKAIAN TRADISIONAL SILAT KUNTA

PAKAIAN TRADISIONAL SILAT KUNTA
Tutup kepala dinamakan 'blangkon' sampin 'dinamakan 'liron'

Selasa, 1 September 2009

JURUS 3

Jurus 3

Jurus 3 - merupakan latihan seni silat kunta yang melibatkan pergerakan kaki, lutut, siku, tumbukan, tendangan dan tedasan.

Pergerakkannya pula melibatkan langkahan kaki kiri dan kanan, gerakan menyisi kiri dan kanan, dirian tegak, pusingan badan melalui pertukaran kekuda tanpa menukar atau merubah kedudukan kaki hanya pusingan badan sahaja.

Latihan Praktikal Jurus 3

Bermula seperti kedudukan dalam jurus 2.

Pelatih berdiri dengan kaki dibuka jarak selebar bahu dalam kedudukan separuh berdiri. Kedua tangan dijurus ke hadapan lalu membuat pergerakan dengan membengkukkan tangan seakan orang sedang berdoa. Kemudian tangan kanan disilangkan bergerak melalui tangan kiri lawan jam ke lutut kiri dan berhenti di lutut kanan dan bawa naik ke dada. Diikuti dengan gerakan kedua tangan kiri melintasi tangan kanan mengikut arah jam melintasi lutut kanan dan bawa ke lutut kiri dan bawa naik ke arah arah dada dalam kedudukan orang sedang berdoa.

Latihan seterusnya.........(fasa satu)
Langkah kanan bergerak ke hadapan dengan tumbukan tangan kanan. Seterusnya tarik kaki kanan rapat ke kaki kiri dan buangkan ke sebelah kanan manakala kedudukan dada mengarah ke hadapan dengan tangan kanan bengkuk tegak ditangkiskan ke arah tapak tangan kiri dengan gabungan hentakan belakang penumbuk ke atas tapak tangan kiri. Lalu menukar pergerakan ke hadapan diikuti dengan lutut kaki kanan yang ditangkis dengan tangan kiri dan disusuli oleh tendangan ke hadapan kaki kanan dan tamatkan dengan langkah kaki kanan.

Fasa dua.....

Langkah ke hadapan dengan kaki kiri disertai lecutan tumbukan tangan kiri. Kemudian tarik kaki kiri ke sebelah kiri dengan tangkisan siku tangan kiri yang ditampan dengan tapak tangan kanan lalu disudahi dengan hentakan tangan kiri ke atas tapak tangan kanan. Kemudian tarik kaki kiri bergerak ke hadapan dengan pukulan lutut ditangkis dengan tapak tangan kanan dan diteruskan dengan tendangan kaki kiri ke hadapan melangkah dan bertapak dengan kaki kiri di hadapan disusuli dengan tumbukan kiri.

Seterusnya ulanglah pergerakan tersebut berulang-ulang daripada fasa 1 fasa2 fasa 1 fasa 2 dan seterusnya..... beberapa kali ulangan ke hadapan. Untuk bergerak balik ke belakang..... berhenti melangkah pada kaki kanan di hadapan dan bawa kaki kiri rapat ke kaki kanan berdiri tegak dengan tangan kanan dijuruskan ke hadapan.

Seterusnya, ..... tarik kaki kiri ke belakang dalam kekuda separuh dengan membuat sikuan ke arah kiri dan susuli dengan kuakkan kedua-dua belah tangan ke arah luar badan dan seterusnya membuat pukulan guntingan dan disusuli dengan tendangan kaki kanan ke hadapan dan terus bertapak. Kemudian pusingkan badan ke belakang dengan mengubah kekuda menjadi kaki kiri di hadapan.

Gerakan pusingan sama seperti dalam jurus 2.

Begitulah keadaan dan kedudukan jurus 3. Keterangan lanjut rujuk kepada mereka yang pernah belajar secara praktikal.

Selamat berpraktikal.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan