PAKAIAN TRADISIONAL SILAT KUNTA

PAKAIAN TRADISIONAL SILAT KUNTA
Tutup kepala dinamakan 'blangkon' sampin 'dinamakan 'liron'

Khamis, 25 Jun 2009

LATIHAN PERNAFASAN

Hari ini paman akan membicarakan latihan pernafasan. Latihan ini boleh dipraktikalkan melalui cara berdiri atau duduk. Paman akan berkongsi dengan pembaca akan kedua-dua cara latihan pernafasan ini.

Cara 1 - duduk.

Duduk yang dimaksudkan di sini ialah dengan duduk bersila. Kaki kanan dilipat bersila di atas kaki kiri. Badan dalam keadaan tegak seperti seorang yoga. Tangan kanan diletakkan di atas kaki kanan dengan hujung jari hantu tangan menyentuh ibu jari kaki kanan yang berlipat di atas kaki kiri pada bahagian lutut kiri.

Manakala tangan kiri dengan jari hantu tangan kiri menyentuh ibu jari kaki kiri di bawah lipatan lutut kaki kanan.

Kemudian, lakukan tarikan nafas dengan tangan bergerak mengusap batang kaki, bahagian sisi badan, muka dan juruskan tangan kedua-duanya kehadapan muka jauh ke hadapan dalam kedudukan kedua telapak tangan bertemu seakan orang menyembah dengan hujung jari menghadap jauh ke hadapan seperti orang sedang membuat jurusan tumbukan dengan hujung jari kedua-dua telapak tangan rapat.

Setelah itu telapak tangan kiri memegang pergelangan tangan kanan disisik hingga ke lengan dan balik semula ke pergelangan tangan. Buat sekali lagi pergerakkan yang sama untuk sebelah kiri pula.

Semua pergerakan ini daripada mula hingga kepada pergelangan tangan dalam keadaan menyedut nafas. Setelah sempurna barulah lepaskan nafas daripada mulut.

Cara ke2

Latihan pernafasan gaya berdiri. Langkah pertama, kedua tangan diletakkan di sisi, sedut nafas dalam daripada hidung sambil kedua tangan diangkat sehingga paras dada. Gerakkan kedua telapak tangan perlahan-lahan menghadap ke depan dan tahan nafas, langkah 3, hembuskan nafas melalui mulut perlahan-lahan dengan tangan bergerak perlahan ke bawah di sisi pinggang.

Semua peringkat pergerakan dengan nafas tersebut dalam bilangan 7. Maksudnya sedut nafas sehingga tangan berada paras dada dalam bilangan 7. Kemudian tahan nafas dengan gerak telapak tangan menjurus jauh ke hadapan dalam bilangan 7. Dan lepaskan nafas melalui mulut dengan kedudukan tangan perlahan-lahan lurus hingga ke sisi pinggul dengan bilangan 7.

Selepas latihan nafas yang diulang latih tiga kali atau lebih barulah mula kepada latihan jurus.

Latihan jurus kunta akan paman bicarakan pada hari yang lain pula.

2 ulasan:

  1. Cikgu saya nak belajar silat...
    sathes kumar (bekas anak didik mu... ssas)

    BalasPadam
  2. Terima kasih di atas minat yang Sathes Kumar berikan tu.Untuk belajar bukan perkara besar. Boleh diurus.InsyaAllah.
    Maaf kerana lambat bertindak balas kerana ada sedikit halangan.
    Rajin-rajinlah mengikuti blog paman Rahmat dulu baru buat kesimpulan untuk belajar.

    BalasPadam